Vad vi talar om när vi talar om fönster. #tbt

”VI VILL INSPIRERA DIG. OCH DET BÖRJAR MED ETT FÖNSTER”

Målgruppen finns i privatägda villor och de möter uppdragsgivarens fönsterexperter i sin hemmamiljö. Målet var att skapa ett personligt tilltal, redan vid första mötet med en annons. Vi valde att arbeta med ett tydligt formspråk för Hemmafönster; inspirerande och personliga miljöer från olika typer av hus för olika typer av husägare.

De som minns Hemmafönsters tidigare profil ser en annan snickare framför sig, invirad i plastfolie. Det fanns en tydlig önskan från uppdragsgivaren om att behålla snickaren i det visuella konceptet. Vi plockade av honom plasten och skickade honom i arbete.

BILDSPRÅK OCH TONALITET

För att lägga grunden till en bred plattform, med syfte att förvaltas av uppdragsgivares inhouse-avdelning, skapades primärt ett visuellt koncept med en ny och tydligare men mjukare tonalitet i både text och bild. Att fota miljöer utan produkten i bild behöver inte betyda att betraktaren inte får en känsla för vad ljuset gör för både rumskänsla och miljö. Alla vet att det är fönstret som skapar ljuskällan. En subtil känsla som ska inspirera och väcka längtan.

FRÅN SKISSBORDET

”Hus är olika. De är byggda i olika stil. De är utsatta för väder och vind på olika sätt. Framför allt har husen olika ägare, som du, med starka idéer om vad man vill åstadkomma med ett fönsterbyte: ett vackrare hem, bättre energihushållning, ett skönare inomhusklimat. Det är därför vi har många olika idéer och förslag. Vi vill inspirera dig. Och det börjar med ett fönster.”

Copyn överlevde, både bokstavligt och bokstavligen. Medan skissen ovan fick läggas i malpåse till förmån för snickaren. Som ingår.

”DIRECTORS CUT”

Att glutta bakom persiennen i ett case är säkerligen det mest spännande för er som inte varit en del av processen. Och att tänka om. Är att tänka nytt. Och det gäller alla inblandade parter. Så länge man undviker kompromissernas julafton så kan man fira mer än en tillsammans.

I morgon när vi har friday mood bloggas en kavalkad av kalla det ”Directors Cut” från ett av de inspirerande fototillfällen som jag och fotograf Alvreten arbetade med inför presentation av konceptidé till Hemmafönster. Hur de ska förvaltas ligger numera i knät på undertecknad. More to come!

Flodin Fernström stod för Konceptidé, Grafisk Design och Creative Direction liksom Styling av Foto, inkluderat Casting av location och modell. Copy Mats Janson har satt ord på konceptet och Alvreten stod för foto.

Final Art Sofie Lind och Sandra Dahlberg. Print Ark-Tryckaren.